Vergoedingen zorgverzekering chiropractie 2017

Vergoedingen chiropractie voor 2017
2017 nadert snel, tijd dus om plannen te maken voor het komende jaar. Dit geldt op verschillende vlakken, je (wintersport- of zomer-) vakantie, verhuis- of andere plannen maar ook je gezondheidsdoelen en bijbehorende zorgverzekering.

Het gebeurt helaas te vaak dat mensen hun chiropractische zorg (moeten) beperken vanwege een niet goed dekkende zorgverzekering. Vandaar dat ik iedereen van harte aanraadt om zijn of haar zorgpolis tegen het licht te houden om dit soort problemen te voorkomen.

Zorgwijzer heeft de chiropractie vergoedingen in combinatie met de kosten van de aanvullende zorgverzekering in kaart gebracht zodat je een goed overzicht hebt over hoe jouw verzekering je chiropractische zorg vergoed en dit gemakkelijk kan vergelijken met de vergoeding en kosten van een andere zorgverzekeraar.

Klik HIER voor de link naar de website van zorgwijzer.nl.

Chiropractie als effectief alternatief bij Carpaal Tunnel Syndroom

Chiropractie als effectief alternatief bij Carpaal Tunnel Syndroom

Carpaal tunnel syndroom (CTS) is een ernstige, pijnlijke zenuwaandoening die veel mensen treft. CTS ontstaat wanneer de middelste armzenuw(median), welke loopt van de onderarm naar de hand, wordt bekneld tussen de acht botjes in de pols welke de Carpaal Tunnel vormen. Deze aandoening wordt met tijd veelal veroorzaakt door herhaaldelijke bewegingen, bijvoorbeeld bij lopende band werk en is de meest kostbare werk gerelateerde aandoening. Symptomen van CTS zijn pijn en doofheid van de hand en pols. Hoewel er een verscheidenheid aan behandelingsmogelijkheden beschikbaar zijn voor mensen die worden getroffen door carpaal tunnel syndroom tot operatieve ingrepen aan toe, is chiropractische zorg een populaire en effectieve optie geworden.

De reguliere aanpak van Carpaal Tunnel Syndroom.

De eerste reguliere manier van aanpak is meestal medicatie in de vorm van een dagelijkse dosis medicijnen. Uiteraard kan het onderdrukken van de pijnklachten welkome verlichting bieden, toch is het gebruik van medicijnen voor CTS vanwege de korte en lange termijn bijwerkingen of interacties met andere medicijnen, verre van ideaal zijn om de oorzaak op te lossen.

Een andere veel voorkomende behandeling is een brace. Hiermee wordt de beweeglijkheid van de hand beperkt met als doel de pols en pezen de kans te geven te herstellen. Vaak is het dragen van een brace pijnlijk en beperkt het duidelijk de beweeglijkheid en heeft het duidelijk invloed op de dagelijkse werkzaamheden.

Wanneer medicatie of een brace niet helpt lijkt een operatieve ingreep de enige optie. Naast dat mensen al minimaal 6 weken niet over hun hand kunnen beschikken, kunnen operaties de volgende bijwerkingen vertonen: verergering van de tintelingen/pijnklachten, zenuwschade, verminderde kracht in de hand en infectie.

Chiropractie is een goed alternatief bij Carpaal Tunnel syndroom

Hoewel er geen garanties zijn dat één enkele vorm van zorg zal werken voor iedereen, hebben twee onderzoeken sterke resultaten laten zien die de effectiviteit van chiropractische zorg bij CTS ondersteunen.

In beide gevallen liet de meerderheid van de deelnemers significante verbeteringen zien op verschillende vlakken als beweeglijkheid, gevoel in de vingers en vermindering van pijn. Deze onderzoeken leveren bewijs aan mensen die lijden aan carpaal tunnel syndroom. Cliënten kunnen vertrouwen op een verbetering van hun klachten wanneer ze kiezen voor chiropractie.

Chiropractische zorg focust niet op het onderdrukken van de klachten, maar eerder op het opsporen en corrigeren van de oorzaak. Daarbij legt de chiropractor zich toe op het corrigeren van abnormaal functionerende wervels in de nek- en bovenrug (waar beknelde zenuwen kunnen leiden tot vergelijkbare klachten als Carpaal tunnel syndroom), maar ook, waar nodig, op het corrigeren van de elleboog en pols.

Van alle keuzemogelijkheden om carpaal tunnel syndroom te behandelen biedt chiropractische zorg het dubbele voordeel van een zeer effectieve benadering met methodes die niet zo ingrijpend zijn en niet zoveel bijwerkingen hebben als de andere opties. Als jij, of iemand om wie jij geeft, lijdt aan deze aandoening neem contact met ons op. We zijn er om te helpen!

Dit artikel is auteursrechtelijk beschermd door Blogging Chiros LLC voor zijn Doctor Chiropractor leden en mag op geen enkele manier worden gekopieerd of gedupliceerd, ook niet door afdrukken of op elektronische wijze, niet tegen betaling maar ook niet gratis, zonder de voorafgaandelijke schriftelijke toelating van Blogging Chiros, LLC.

Rugpijn bij schoolgaande kinderen

Rugpijn bij schoolgaande kinderen

Terwijl rugpijn welbekend en uitgebreid onderzocht is bij volwassenen, heeft de aanwezigheid bij schoolgaande kinderen relatief weinig wetenschappelijke aandacht ontvangen. Lagere, middelbare en hogere school leerlingen moeten vaak rugzakken dragen welke zwaar genoeg zijn om chronische rugpijn, een slechte houding en zelfs verminderd longvolume te veroorzaken. Recentelijk toonden verscheidene studies de ware feiten aan achter rugpijn bij kinderen en hoe deze te verlichten.

Zijn rugzakken te zwaar voor kinderen?

Recent onderzoek laat zien dat kinderen die rugzakladingen dragen van meer dan tien procent van hun lichaamsgewicht een groter risico hebben om rugpijn en daaraan gerelateerde problemen te ontwikkelen. Een internationaal onderzoek wijst uit dat een alarmerend groot deel van schoolkinderen in Australië, Frankrijk, Italië en de Verenigde Staten regelmatig rugzakken droegen die de tien procent drempel overschreden. Dit is waarschijnlijk in Nederland bij veel scholieren in de eerste jaren van het voortgezet onderwijs ook het geval.

Uit een onderzoek gehouden onder 1540 schoolgaande kinderen uit grote steden rapporteerde een derde van de ondervraagde kinderen rugpijn. Naast het dragen van zware rugzakken hadden vrouwelijke studenten en die waarbij scoliose was vastgesteld een hogere associatie met rugpijn. Kinderen met toegang tot kluisjes rapporteerden minder pijn.

De hoeveelheid banden op de rugzak had weinig invloed op de antwoorden van de deelnemers. Kinderen rapporteerden ook beperkte lichamelijke activiteit door rugpijn en sommigen namen medicatie om de pijn te verlichten.

Meiden die handtassen droegen naast het dragen van een rugtas rapporteerden significant meer rugpijn. Adolescenten met rugpijn spendeerden meer tijd aan televisie kijken dan leeftijdsgenoten zonder rugpijn. Meer dan 80 procent van de ondervraagden geloofde dat het dragen van een zware rugzak de oorzaak is van de rugpijn.

Goede technieken om je rugzak te dragen

De studies toonden verscheidene factoren aan die kunnen bijdragen aan het verminderen van rugpijn bij schoolgaande kinderen. De beste manier om rugpijn te voorkomen is het vermijden van het dragen van zware ladingen.

Kinderen zouden gebruik moeten maken van kluisjes en telkens hooguit de noodzakelijke spullen voor een paar lessen moeten meedragen. Bij het optillen van een rugzak kunnen kinderen beter hurken en de knieën buigen dan de rug krommen.

Onderzoek laat zien dat door het gewicht op een andere manier te dragen, bijv. in de hand in plaats van in een rugzak kan bijdragen aan het voorkomen of verminderen van rugklachten. De American Occupational Therapy Association geeft daarbij de volgende veilige rugzak etiquette tips:

  • Kinderen moeten het dragen van meer dan tien procent van hun lichaamsgewicht in hun rugzak vermijden. Bijvoorbeeld, een brugklasser van 50 kilo zou niet meer dan 5 kilo moeten dragen.
  • Plaats de zwaarste objecten aan de achterkant van de rugzak.
  • Zorg dat de spullen zo strak mogelijk bij elkaar liggen om rugpijn door verschuivend gewicht te minimaliseren.
  • Pas de schouderbanden aan zodat deze strak om de schouders van je kind passen zodat de rugzak je kind niet achterover trekt. De onderkant van de rugzak hoort minder dan 10 centimeter onder de taille van je kind te komen.
  • Kies een rugzak met heupband, zodat je het gewicht van de schooltas zo veel mogelijk door de heupen laat dragen.
  • Kinderen zouden hun rugzak niet aan één schouder moeten laten hangen aangezien dit rugklachten en ander ongemak kan veroorzaken .
  • Stimuleer je kind om alleen noodzakelijke spullen in hun rugzak te dragen. Andere spullen kunnen in de hand gedragen worden.
  • Kies een rugzak met nuttige eigenschappen zoals meerdere compartimenten voor een gelijke gewichtsverdeling, gewatteerde banden om de schouders en nek te beschermen en een taille band.
  • Als de school van je kind het toelaat overweeg dan een rugzak met wieltjes welke je over de grond kan rollen als een koffer.
  • Als het probleem blijft bestaan, praat dan met de leraar of schoolhoofd van je kind over het gebruiken van paperback tekstboeken, lichtere materialen of digitale versies.

Chiropractische zorg kan helpen

Als je kind rugpijn blijft ervaren, neem dan contact op met je plaatselijke chiropractor. Chiropractische zorg helpt veel volwassen met rugklachten en register chiropractoren kunnen correcties uitvoeren welke geschikt zijn voor kinderen.

Chiropractoren kunnen ook veilige oefeningen aanbevelen om de rug sterker te maken en advies geven over goede voeding om sterke botten en gewrichten te ontwikkelen, een goede houding aan te nemen en meer. In onze praktijk hebben we hier zelfs een app voor, namelijk Posturescreen Mobile. Als je kind rugpijn ervaart door het dragen van een rugzak neem dan contact met ons op. We zijn er om te helpen!

Dit artikel is auteursrechtelijk beschermd door Blogging Chiros LLC voor zijn Doctor Chiropractor leden en mag op geen enkele manier worden gekopieerd of gedupliceerd, ook niet door afdrukken of op elektronische wijze, niet tegen betaling maar ook niet gratis, zonder de voorafgaandelijke schriftelijke toelating van Blogging Chiros, LLC.

5 Tips Voor Het Kiezen Van Het Perfecte Kussen

5 Tips Voor Het Kiezen Van Het Perfecte Kussen

Nekpijn is niemands vriend en het is zeker geen ideaal slaapmaatje. Door nachten en pijn kan iemand sloom en brak worden en niet verfrist zijn aan de dag aan te kunnen. Helaas kunnen sommige slaaphoudingen nekpijn verder verergeren tot aan het punt dat iemand van zijn goede nachtrust wordt beroofd.

Je Chiropractor adviseert jou dan ook om òf op de zij, òf op de rug te slapen, aangezien slapen op de buik de nekwervels uit de normale stand drukt. Ook verkeerde ondersteuning van de nek door je kussen tijdens je slaap kan een verkeerde stand en functie van de wervels veroorzaken. Dit is een bron van nek- en schouderklachten, hoofdpijn en migraine en zelfs een scheefstand van de onderrug. Uiteraard kan je chiropractor hierbij goed helpen, maar voorkomen is beter dn genezen.

Wanneer je last hebt van nek klachten zal je gemerkt hebben dat dit ook slaapproblemen kan veroorzaken. Logischerwijs kan het kiezen van het juiste kussen een groot verschil kan maken tussen oncomfortabel wakker liggen staren naar de klok, of lekker ontspannen afzakken naar dromenland.

Er zijn veel verschillende kussens om van te kiezen. De eerste stap is om te bepalen wat je voornaamste slaaphouding is. Bepaalde vormen van kussens ondersteunen het hoofd en de nek comfortabeler, afhankelijk van je slaaphouding.

Wanneer je bepaald hebt wat je favoriete slaaphouding is, ben je klaar om te shoppen voor een nieuw kussen (doe dit bij voorkeur wel ’s morgens, aangezien je dan beter uitgerust bent en kieskeuriger zal zijn betreffende je toekomstige kussen). Zorg wel dat je de volgende vijf tips in gedachten houdt voor je kiest voor je nieuwe slaapmaatje:

#1 Vraag Je Chiropractor Om Advies

Voordat je een nieuw kussen kiest, praat met de persoon die begrijpt wat de oorzaak van je nekpijn is; je chiropractor. Hij of zij kan een aantal nuttige aanwijzingen geven bij het kiezen van het kussen dat het meeste voordeel op levert.

#2 Doe Onderzoek

Surf op internet en zoek naar kussens die passen bij jouw slaaphouding. Lees de reviews van mensen die ook nekpijn hebben en kijk welke kussens hun geholpen hebben. Maak een aantekening met de naam van het kussen, de prijs en welke winkel het verkoopt.

#3 Denk Aan De Vulling

Kussens worden met verschillende materialen gevuld, en je zultzelf een afweging moeten maken welke voor jou het meest geschikt is. Donzen en veren kussens kunnen heel comfortabel zijn voor je nek maar wanneer je er allergisch voor bent dan zijn deze de verkeerde keuze.

Geheugenschuim is een populaire keuze vanwege zijn vermogen zich aan te passen aan de vorm van je lichaam. Denk na welk soort vulling het beste past bij jouw manier van slapen.

#4 Overweeg Het Formaat

Kussens horen over het algemeen 10-15 centimeter hoog te zijn, en de drukpunten rond je nek en schouders te verlichten. Extra dikke kussens of vooral platte kussens zijn waarschijnlijk de verkeerde keuze (nogmaals, dit is afhankelijk van je slaaphouding).

Jouw formaat moet ook in overweging genomen worden bij het kiezen van een kussen. Iemand met een groter lichaam heeft een groter kussen nodig, terwijl iemand met een fijngebouwd lichaam zou moeten gaan voor een kleiner kussen. Ook de hardheid van een matras speelt hier weer een rol in, aangezien je verder in een zacht matras wegzakt dan in een harder matras. Het komt er op neer dat een kussen ondersteuning en comfort moet geven, en je nek in een neutrale positie moet houden.

#5 Probeer Het Niet “te Redden” Met Een Goedkoop Kussen

Kussens die ontworpen zijn om nekpijn te verminderen zullen niet goedkoop zijn. Met alle goedkopere beschikbare kussens is het verleidelijk om genoegen te nemen met een bescheidener geprijsde optie.

Voordat je een lager bedrag uitgeeft aan een kussen dat je huidige probleem niet zal verlichten, herinner je dan de vele pijnlijke nachten en brakke ochtenden toen je bereid was veel geld neer te leggen om je beter te voelen. Trek dan je portemonnee en koop het kussen dat de kans zal minimaliseren dat het ooit weer gebeurd. Het geld uitgeven overleef je wel. Dat beloven we.

Nekpijn, en het slaapgebrek dat daardoor ontstaat, is een serieuze kwestie. Het aankaarten bij je chiropractor is de eerste stap naar het verbeteren van de situatie, de chiropractische correcties hebben vaak een goed resultaat, maar om terugkeer van de klachten te voorkomen zal het handig zijn ook even naar je kussen te kijken. Door het volgen van deze tips en de tijd te nemen voor het kiezen van het juiste kussen, zal je binnen de kortste keren weer pijnvrij in slaap vallen.

Dit artikel is auteursrechtelijk beschermd door Blogging Chiros LLC voor zijn Doctor Chiropractor leden en mag op geen enkele manier worden gekopieerd of gedupliceerd, ook niet door afdrukken of op elektronische wijze, niet tegen betaling maar ook niet gratis, zonder de voorafgaandelijke schriftelijke toelating van Blogging Chiros, LLC.

Wat Kan Chiropractie Doen Voor Mensen Met Artritis

Wat Kan Chiropractie Doen Voor Mensen Met Artritis

Hoewel chiropractie zich voornamelijk richt op het verbeteren van de gezondheid komt het toch steeds meer voor dat mensen de chiropractor bezoeken om zich van allerlei uiteenlopende klachten af te laten helpen. Chiropractische correcties kunnen veel voordelen opleveren voor patiënten met diverse klachten, bijvoorbeeld artritis. In dit artikel zullen we bekijken hoe chiropractie mensen met artritis kan helpen en geven we tips hoe je de pijn die deze aandoening met zich meebrengt kunt verlichten.

Wat doet een chiropractor

Een Doctor of Chiropractic, (DC) beter bekend als chiropractor, is een zorgspecialist die zich voornamelijk richt op het verbeteren van de gezondheid in plaats van het genezen van een aandoening. De specialiteit van een chiropractor is het corrigeren van de wervelkolom om subluxaties, een abnormale stand en of functie van een wervel die de normale zenuwfunctie verstoort, op te lossen.

Regelmatige bezoeken aan een chiropractor zijn niet alleen goed voor je gezondheid, maar kunnen ook helpen om rugklachten of andere symptomen te verlichten die ontstaan door subluxaties in de wervelkolom. Ook kan de chiropractor patiënten adviezen geven in het doen van de juiste oefeningen en aanpassingen in voeding om zo pijn en ontstekingen onder controle te houden. Veel verzekeringen vergoeden in hun aanvullende pakketten bezoeken aan de chiropractor, in ieder geval gedeeltelijk.

Wat is artritis?

Simpel gezegd is artritis een ontsteking van de gewrichten wat kan resulteren in pijnlijke gewrichten, stijfheid en beperkte bewegingsmogelijkheden. Er zijn wel 200 verschillende varianten van deze aandoening. Over het algemeen wordt het geassocieerd met ouderdom, maar het kan ook bij jonge mensen overkomen. Artritis kan bijna overal in het lichaam voorkomen en het heeft overal een andere oorzaak en naam. In sommige gevallen kan het zelfs schade aanrichten in weefsel en spieren, zoals het hart en de longen.

Osteoartritis, is de meest voorkomende vorm. Dit ontstaat door herhaalde (over) belasting van het gewricht en komt het meest voor bij ouderen.

Andere veel voorkomende vormen van artritis zijn:

  • Reumatoïde artritis, de tweede meest voorkomende vorm. Hierbij valt het eigen immuunsysteem de gewrichten aan.
  • Artritis psoriatica, ook een vorm van auto-immune artritis. Dit veroorzaakt zowel huid- als gewrichtsproblemen
  • De ziekte van Bechterew, ontsteking van de gewrichten in de wervelkolom en het bekken.
  • Septische artritis, vorm van gewrichtsontsteking die ontstaat door een virus of bacterie

Chiropractie en artritis

De meest gangbare behandeling van artritis is met medicatie, dit onderdrukt de ontsteking en zwelling en vermindert de pijn. Echter kunnen chiropractoren veel doen om de artritis onder controle te houden. Medicatie verlicht de klachten, maar lange termijngebruik brengt gezondheidsrisico’s met zich mee. Daarbij moet je denken aan hart- en vaatziekten, maagproblemen en interne bloedingen.

Door regelmatig een chiropractor te bezoeken kan je minder afhankelijk worden van medicatie door de pijn en symptomen ook op een natuurlijke manier te verminderen. Een chiropractor kan bijvoorbeeld:

  • Zorgen dat je wervelkolom optimaal functioneert waardoor je je makkelijker kunt bewegen
  • Bijdragen aan afname van circulerende ontstekingsbevorderende stresshormonen
  • Je kracht en spierspanning helpen verbeteren
  • Helpen om een juist voedingspatroon op te stellen om de ontstekingen op een natuurlijke manier te verminderen

Daarnaast kan een chiropractor oefeningen adviseren die bevorderlijk zijn voor het herstel. Volgens de American Chiropractic Association is dat een vitaal onderdeel van het onder controle houden van de symptomen van artritis

Voel je goed met chiropractie

Begrijp wel dat een chiropractor de artritis niet kan genezen, sowieso is het belangrijk je te realiseren dat een chiropractor niet geneest, maar de cliënt weer in staat stelt zichzelf te genezen. Je chiropractor kan je dus helpen de functie van je wervelkolom en zenuwstelsel te optimaliseren, waardoor de gewrichten beter belast worden, er minder stress en ontstekingsbevorderende hormonen in je bloed aanwezig zijn, waardoor belasting normaliseert, ontstekingen verminderen en de voortgang af wordt geremd.

Het resultaat

Met een ontstekingsziekte zoals artritis, is chiropractie een mooi en effectief natuurlijk alternatief. Als toevoeging aan de behandelingen zullen een gezond voedingspatroon (met veel groenten en Omega-3 vetzuren en weinig suikers, dierlijke eiwitten en onnatuurlijke kleur-, geur- en smaakstoffen) en een actief bewegingsplan helpen om je in de juiste richting te sturen voor het beste resultaat.

Als je zelf, of iemand die je kent, artritis heeft, aarzel dan niet om ons te bellen. We willen graag helpen op alle manieren die we kunnen

Dit artikel is auteursrechtelijk beschermd door Blogging Chiros LLC voor zijn Doctor Chiropractor leden en mag op geen enkele manier worden gekopieerd of gedupliceerd, ook niet door afdrukken of op elektronische wijze, niet tegen betaling maar ook niet gratis, zonder de voorafgaandelijke schriftelijke toelating van Blogging Chiros, LLC.