4 Ergonomie tips voor mensen die dagelijks achter een bureau zitten

4 Ergonomie tips voor mensen die dagelijks achter een bureau zitten

Er loert gevaar in het dagelijks leven, van uitglijden in de douche tot aangereden worden door een wildvreemde. Dit risico stopt niet wanneer we eenmaal veilig achter ons bureau zitten, want: van zitten ga je dood!

Serieus, onze computer, bureau, muis, bureaustoel en toetsenbord zijn niet onze vrienden. We spenderen iedere dag uren zittend achter een bureau, typend en starend naar een computerscherm. Deze non-activiteit heeft grote invloed op de gezondheid, op verschillende manieren.

Ten eerste, de meeste mensen zitten verkeerd

Goudlokje wist precies wat ze deed toen ze in het sprookje met de drie beren precies de juiste stoel uitzocht om op te zitten. Velen van ons veroorzaken extra stress en druk op onze nek, schouders en rug door de manier waarop we op onze bureaustoel zitten(ergonomie).

Volgens de Amerikaanse OSHA moet een persoon die veel achter de computer werkt een verstelbare stoel kiezen die de rug, billen, armen en benen ondersteunt. Let gedurende de dag op je houding. Een ergonomisch aangepaste stoel minimaliseert het ontstaan van rare overbelastende posities die weer kunnen zorgen voor blessures.

Een kantoorbaan wordt, samen met een verkeerde ergonomie nog eens onze dood omdat;

De bureaus verkeerd zijn ingedeeld

Zelfs met een goede stoel kan een bureau wat de verkeerde hoogte heeft er voor zorgen dat een persoon herhaaldelijk verkeerde bewegingen maakt gedurende de dag en daarmee zichzelf blesseert. Dit leidt in veel gevallen tot grotere inactiviteit, en we weten al wat dat voor ons doet. Iedereen die achter een bureau werkt zou moeten nagaan of het de juiste hoogte heeft om comfortabel bij het toetsenbord te kunnen, ook alle andere spullen die je veel gebruikt zouden binnen handbereik moeten zijn. Zorg daarbij voor goede steun voor je voeten om de lage rug te ontlasten. Ergonomisch inrichten van je bureau zorgt voor beter comfort en minder stress op het lichaam.

We typen verkeerd

Verkeerd gebruik van je toetsenbord kan vele pijnlijke gevolgen hebben van nekklachten tot rugpijn en carpaal tunnel syndroom. Het toetsenbord zou zich op ellebooghoogte moeten bevinden. Probeer de druk op je handen te verlichten door de positie zo natuurlijk mogelijk te houden, dus de polsen omhoog op dezelfde lijn als de rug van je hand. Voorkom drukken op de toetsen door zo licht mogelijk te typen, dit voorkomt belasting op je vingers.

De muis hoort dicht bij het toetsenbord te staan, het is essentieel dat je je hand/pols in een neutrale positie houdt als je hem gebruikt. Voorkom dat je je hand op de muis laat rusten voor langere periodes. Een trackball of verticale muis kunnen een uitkomst zijn om van blessures te herstellen of ze simpelweg te voorkomen.

We nemen geen pauze

Volgens de Mayo Clinic, is lang stilzitten gelinkt aan allerlei ernstige medische klachten zoals obesitas, verhoogde bloedsuiker- en cholesterolspiegel. Lang stilzitten in dezelfde houding zorgt voor druk op de wervelkolom en kan resulteren in rug- en nekpijn.

Probeer ieder half uur even op te staan, een stukje te lopen en te stretchen als dat mogelijk is(in het Engels wordt dit ook wel een ‘posture break’ genoemd). Zelfs een paar minuten opstaan per keer kan de impact van zittend werk op de wervelkolom aanzienlijk verminderen.

Als toevoeging op het zorgen dat je de werkplek zo ergonomisch mogelijk inricht, is het kiezen voor chiropractische zorg een perfecte manier om rug, schouder en nekpijn te voorkomen. Chiropractische zorg bestaat uit het corrigeren van de wervelkolom in combinatie met houdingscorrigerende oefeningen om te zorgen voor een betere balans en een sterker, gezonder lichaam in zijn geheel. Voordelen van de behandelingen op de lange termijn zijn verbeterde mobiliteit en vermindering van pijntjes.

Een goede ergonomie op werk, maar ook thuis helpt bij het ondersteunen van de juiste houding en minimaliseert de kans op verrekking en overbelasting. Door te investeren in ergonomisch meubilair en rekening te houden met je specifieke situatie, verklein je de negatieve effecten die een kantoorbaan heeft op je lichaam.

Wanneer jij of een collega symptomen hebben die gerelateerd kunnen zijn aan een niet goed ingerichte werkplek, doe dan een belletje. Onze chiropractoren kunnen helpen de symptomen te verminderen en je helpen een gezondere wervelkolom en werkomgeving te creëren.

Dit artikel is auteursrechtelijk beschermd door Blogging Chiros LLC voor zijn Doctor Chiropractor leden en mag op geen enkele manier worden gekopieerd of gedupliceerd, ook niet door afdrukken of op elektronische wijze, niet tegen betaling maar ook niet gratis, zonder de voorafgaandelijke schriftelijke toelating van Blogging Chiros, LLC.

Hoe mensen met astma beter ademen door chiropractie

Hoe mensen met astma beter ademen door chiropractie

Astma is een chronische longziekte die in de laatste 20 jaar meer mensen heeft getroffen dan ooit tevoren. Sommige artsen schrijven deze toename toe aan luchtvervuiling, veranderingen in eetgewoonten en onvoldoende ventilatie in huizen.

Volgens de Mayo Clinic kunnen de symptomen variëren per persoon tussen mild en ernstig. Kortademigheid en benauwdheid die gepaard gaan met een piepend geluid bij het uitademen zijn de meest voorkomende symptomen die bij astma optreden. De gangbare behandeling is het gebruik van een inhalator.

Lees meer

Hoe chiropractie helpt bij mensen met fibromyalgie

Hoe chiropractie helpt bij mensen met fibromyalgie

Fibromyalgie is een van de meest voorkomende chronische pijnaandoeningen van deze tijd. Volgens het American College of Rheumatologie, lijdt 1 op de 50 mensen aan de aandoening fibromyalgie. Helaas is de aandoening lastig te diagnosticeren en omdat het chronisch van aard is kan het maanden en soms zelfs jaren sluimeren. Fibromyalgie zorgt voor pijn door het hele lichaam en kan er voor zorgen dat plekken zo gevoelig zijn dat zelfs de lichtste aanraking pijnlijk is.

Voor mensen met de diagnose fibromyalgie zijn er zowel medische als natuurlijke behandelmethoden mogelijk. De medische benadering is om fibromyalgie te behandelen met voorgeschreven ontstekingsremmers, slaapmedicatie en spierverslappers. Velen kiezen ervoor om in plaats van de medicijnen een natuurlijke aanpak te proberen. Een van de meest voorkomende gebruikte vormen van natuurlijke zorg bij fibromyalgie is chiropractie.

De voornaamste redenen waarom mensen met fibromyalgie voordeel hebben bij chiropractische zorg zijn:

Pijn reduceren

De moeilijkste kwestie voor iemand met fibromyalgie is de constante pijn die ze ervaren, die vaak het hele lichaam treft en weken of maanden kan aanhouden. Hoewel men in eerste instantie vaak een oplossing zoekt voor de pijn, realiseren ze zich meestal snel dat chiropractie ook helpt om de algehele gezondheid te verbeteren en het zelf herstellend vermogen van het lichaam bevorderd.

Door de wervelkolom te corrigeren en de houding te helpen verbeteren kunnen chiropractoren helpen de spieren weer beter en efficiënter te laten functioneren, waardoor de pijnlijke punten in de spieren kunnen verdwijnen en de spieren ook minder snel overbelast raken.

Groter bewegingsbereik en betere belastbaarheid

Chiropractors kunnen ook de gewrichten in het lichaam corrigeren om ze soepeler te maken. Dit kan voor cliënten met fibromyalgie het bewegingsbereik vergroten en de belastbaarheid verhogen, waardoor ze makkelijker kunnen bewegen.

Soms zijn er meer bezoeken nodig en duurt het een poos voordat er significante verbetering optreedt, dus is het belangrijk te weten dat chiropractische zorg ook inzet van de patiënt vraagt. De effecten zijn echter de moeite en tijd waard.

Beter slapen

Een bijkomend probleem voor mensen met fibromyalgie is het hebben van slaaptekort door de pijn. Zoals iedereen weet kan slaaptekort leiden tot vermoeidheid, duf gevoel en prikkelbaarheid.

Door met een chiropractor samen te werken om gewrichten soepeler te maken en pijnlijke drukpunten te verminderen, kunnen patiënten met fibromyalgie beter en langer van hun slaap genieten.

Als aanvulling op andere behandelingen

Sommige medicijnen werken elkaar tegen of zorgen bij gelijktijdig gebruik voor vervelende bijwerkingen. Het grote voordeel van chiropractische zorg is dat het gelijktijdig kan worden uitgevoerd met medicijngebruik of andere remedies, of die nou traditioneel of alternatief zijn.

Meer invloed op de behandeling

Mensen die moeten leven met een pijnlijke, chronische ziekte kunnen verbitterd raken door alle mogelijke behandelmethoden, het kan voelen alsof ze geen controle hebben over hun situatie. Helaas kunnen deze gevoelens stress en depressie veroorzaken, waardoor het herstel alleen nog maar tegen gewerkt wordt. Daarom is een positieve mentale instelling onontbeerlijk tijdens het herstel. Door regelmatig een chiropractor te bezoeken kunnen patiënten meer invloed uitoefenen op het onder controle houden van de pijnklachten en optimistischer zijn in het herstel.

Bewegen voor mensen met fibromyalgie

Naast chiropractische zorg is het verbeteren van de conditie door middel van sport en oefeningen een mooie manier om de klachten onder controle te krijgen en te houden. In veel gevallen blijkt fibromyalgie deels voort te komen uit een slechte conditie van de spieren en of een over beweeglijkheid van de gewrichten. Vandaar dat het verbeteren van de spierkracht en het uithoudingsvermogen een belangrijke rol kan spelen in het onder controle houden van fibromyalgie klachten. Je kan hier bijvoorbeeld denken aan sporten zoals zwemmen, Nordic walking of (onder begeleiding) fitnessen. Luister hierbij vooral naar je lichaam!

Voedingstips voor mensen met fibromyalgie

Ook voeding speelt een belangrijke rol in het onder controle houden van fibromyalgie. Hierbij zijn de volgende punten van belang:
• Eet voldoende groenten en fruit.
• Vermijd melkproducten, gluten (tarwe/graan), varkensvlees, geraffineerde suikers, kleur-geur- en smaakstoffen, verzadigde vetten.
• Zorg voor een goede bron van vetten (kook bijvoorbeeld met kokosvet, salades met olijfolie).
• Zorg voor een goede bron van omega-3 vetzuren zoals van EQOLOGY.
• Zorg voor voldoende inname van vitamine D, aangezien een tekort aan vitamine D ook vaak een oorzaak is van spierskeletale klachten.

Om samen te vatten is het belangrijk dat mensen die leiden aan fibromyalgie, moeten begrijpen dat de huidige medische aanpak niet de enige optie is. Chiropractische zorg is een waardevol middel om de oorzaak van fibromyalgie aan te pakken. Hierdoor ervaren chiropractische cliënten met fibromyalgie minder pijn, betere mobiliteit en een betere nachtrust. En, misschien wel het grootste voordeel, ze kunnen de controle terugkrijgen over de omstandigheden en daarmee een vitale rol spelen in hun eigen welzijn.

Heb je zelf fibromyalgie, of ken je iemand in je omgeving, vertel ze over ons. Onze chiropractor heeft een passie voor het helpen van zieke mensen. Dus neem contact met ons op om een afspraak te maken.

Dit artikel is auteursrechtelijk beschermd door Blogging Chiros LLC voor zijn Doctor Chiropractor leden en mag op geen enkele manier worden gekopieerd of gedupliceerd, ook niet door afdrukken of op elektronische wijze, niet tegen betaling maar ook niet gratis, zonder de voorafgaandelijke schriftelijke toelating van Blogging Chiros, LLC.

Wat iedereen moet weten over zittend werken

Wat iedereen moet weten over zittend werken

Het is algemeen bekend dat oefeningen goed voor je zijn. Er zijn veel artikelen en boeken geschreven en onderzoeken gedaan over het onderwerp ”lichamelijke fitheid”. Maar de laatste tijd wordt er gediscussieerd over of die vijf kilometer hardlopen of die ene spinning les wel genoeg zijn. Breekt onze werkomgeving alle opbouwende energie, die we steken in gezond blijven, weer af?

Kort samengevat; JA. Het menselijk lichaam is niet gebouwd om langere tijd stil te zitten. Onze 21e-eeuwse werkplek; werken achter een bureau, typen achter de computer en oneindige video conferenties; keert zich helaas tegen ons.

Er kan schade ontstaan aan iemands lichaam ten gevolge van zittend werk.

Per dag vele uren achtereen zitten eist zijn tol van een rug.

Vele uren per dag zitten achter een bureau zorgt ervoor dat werknemers lange periodes in één houding moeten blijven. Dit is een enorme stress voor hun rug. Met de tijd kunnen pijnlijke rugproblemen ontstaan en deze kunnen, wanneer onbehandeld, steeds erger worden.

Zitten eist ook zijn tol van onze taille.

Obesitas is nog nooit zo’n groot probleem geweest, en tenminste één belangrijk deel van de oorzaak is onze zittende levensstijl. Langere periodes achtereen zitten (8 uur of meer per dag) brengt onze stofwisseling omlaag, dit leidt tot het minder verbranden van calorieën. De tijd die wij achter ons bureau doorbrengen kan leiden tot het opstapelen van de kilo’s.

Zitten kan de kans op het ontwikkelen van een levensbedreigende ziekte verhogen.

Onderzoeken tonen aan dat individuen met zittend werk meer gezondheidsproblemen hebben dan hun actieve tegenhangers. Hart- en vaatziekten en diabetes Type 2 zijn voorbeelden van gezondheidskwesties die vaker naar voren komen bij mensen die regelmatig het grootste deel van de dag zittend doorbrengen.

Zitten kan voortijdig overlijden tot gevolg hebben.

Dit klinkt dramatisch, maar het is helaas wel de waarheid. Zoals we hierboven al aangaven, langere periodes zitten geeft je een groter risico op ziektes waar je uiteindelijk aan kunt overlijden. Een onderzoek, gepubliceerd in the Archives of Internal Medicine kwam erachter dat mensen die meer dan 11 uur per dag zitten 40% meer risico hebben om binnen drie jaar te overlijden, ongeacht de oorzaak, ten opzichte van mensen die minder dan 4 uur per dag zaten.

Dus, wat zou een zittende kantoormedewerker moeten doen om de gezondheid te verbeteren en het risico wat dagelijks vele uren achterelkaar zitten met zich meebrengt te verminderen?

  • Sta op! Plan gedurende de dag korte pauzes in om op te staan en rond te lopen. Als je niet kunt onthouden dat te doen, zet dan een herinnering in je telefoon of agenda. Zelfs een paar minuten rondlopen per uur kan helpen het lang stilzitten te balanceren
  • Leer hoe je goed moet zitten Als je toch moet zitten zorg er dan voor dat de stoel waar je op zit niet meer schade veroorzaakt. Kies voor een stoel die in hoogte verstelbaar is. De zitting moet je onderlichaam ondersteunen en de rugleuning moet de ronding van je rug volgen. Nog beter zijn stoelen die ook de lendenen ondersteunen.
  • Ga bij de chiropractor langs. Rugproblemen die ontstaan door werken aan een bureau verdwijnen niet zomaar, en kunnen met de tijd erger worden. Maak een afsprak bij een chiropractor, laat het onderzoeken en probeer het probleem te corrigeren.
  • Investeer bijvoorbeeld in een staand bureau. Het is een groeiende trend om zittend werk om te toveren in staand werk. Hogere bureaus zorgen er voor dat je langer blijft staan wat zorgt voor meer gezondheidsvoordelen op de lange termijn

Een goede gezondheid is iets wat je moet beschermen. Door de risico’s van zittend werk te begrijpen kunnen we proactief werken aan het bevorderen van activiteit en individuele fitheid.

Wanneer je zelf of iemand die je kent die meer inzicht nodig heeft in hoe chiropractie je kan helpen bij een gezondere levensstijl, bel ons dan. We helpen je graag!

Dit artikel is auteursrechtelijk beschermd door Blogging Chiros LLC voor zijn Doctor Chiropractor leden en mag op geen enkele manier worden gekopieerd of gedupliceerd, ook niet door afdrukken of op elektronische wijze, niet tegen betaling maar ook niet gratis, zonder de voorafgaandelijke schriftelijke toelating van Blogging Chiros, LLC.