periformis syndroom

Hoe chiropractie kan helpen bij het Piriformis syndroom.

Hoe chiropractie kan helpen bij het Piriformis syndroom.

Een klein spiertje wat ergens diep in de billen ligt, de piriformis spier, kan een grote bron zijn van veel pijnklachten. De periformis spier heeft een essentiële functie bij het naar buiten draaien van het been.

Piriformis syndroom is een zeer pijnlijke aandoening die ontstaat wanneer de piriformis spier te gespannen is en daardoor de heupzenuw irriteert. Wat kan zorgen voor pijn en gevoeligheid, soms zelfs doofheid, in de billen. Piriformis syndroom kan soms helemaal uitstralen, naar het bovenbeen, de knie en in sommige gevallen zelfs doorlopen tot in de kuit of voet.

Er zijn twee herkenbare potentiele oorzaken voor piriformis syndroom. Eéntje is het lange periodes stilzitten op een dag, wat kan zorgen voor verkramping van de spier. De tweede is een letsel ten gevolge van een val, ongeluk of een sportblessure. Beide oorzaken kunnen de piriformis spier doen opzwellen en zo de heupzenuw irriteren.

Wanneer iemand eenmaal piriformis syndroom heeft gehad is het jammer genoeg een terugkerende aandoening. Meestal veroorzaakt door overbelasting of lang zitten zonder vooraf te stretchen.

Wat de aanvankelijke oorzaak ook is, behandelmethodes zijn belangrijk om de pijnlijke symptomen van piriformis syndroom te verlichten en te helpen de aandoening te genezen.

Onderstaande manieren van aanpak worden vaak toegepast bij het piriformis syndroom:

Medicijnen. Vrij verkrijgbare of door een arts voorgeschreven pijnmedicatie, ontstekingsremmers of spierverslappers helpen vaak goed om de pijn die piriformis syndroom geeft te verminderen. In sommige gevallen zal een arts een injectie direct in de spier geven om de aandoening te verbeteren. Zoals je zal begrijpen is dit vooral echter symptoombestrijding, het doet helaas niets aan het verhelpen van de oorzaak. Hierdoor kan het zijn dat je ongemerkt de klacht weer verergert, omdat je domweg niet voelt dat je je lichaam weer beschadigt.

Warmte. Een veel gebruikte manier om spieren te ontspannen is het toepassen van warmte. Iemand die last heeft van piriformis syndroom kan verlichting van pijn ervaren door regelmatig warmte toe te passen op de gevoelige spier.

Beweging. De oorzaak van de aandoening is een te strak gespannen periformis spier, dus ook met de juiste oefeningen kan je helpen de spier te ontspannen en daarmee de symptomen te verminderen. Daarnaast is regelmatig gaan staan tijdens zittende werkzaamheden een slimme oplossing om dit probleem beter onder controle te krijgen.

Aternatieve Therapieën. zoals massage of dry needling worden vaak ook gebruikt om piriformis syndroom te behandelen door de spierspanning te helpen verlagen.

Uiteraard kan chiropractie ook uitgang bieden.

Chiropractoren zien het lichaam als geheel. Wanneer de stand van het bekken ten opzichte van het heiligbeen veranderd zal dit meer spanning zetten op de periformis spier, waardoor deze sneller zal verkrampen en klachten kan veroorzaken. Daarnaast kan het blokkeren van het SI gewricht leiden tot Chiropractoren gebruiken bekken- en wervelkolomcorrecties, om de gewrichtsmechanica en stand en zenuwaansturing naar de spier te normaliseren zodat de spier kan ontspannen en het getroffen gebied kan herstellen.

Zoals we al eerder aangaven is het belangrijk, als de spier eenmaal is hersteld, om maatregelen te treffen om herhaling te voorkomen. Goed stretchen voordat je gaat sporten, (loop) pauzes inlassen als je de hele dag moet zitten en een goede houding van rug en bekken tijdens zitten en sporten zorgen ervoor dat je minder risico loopt op het ontwikkelen van piriformis syndroom.

Heb je een vraag over hoe een chiropractor je kan helpen met het piriformis syndroom, of andere klachten, neem dan contact met ons op via 055-3561442

Dit artikel is auteursrechtelijk beschermd door Blogging Chiros LLC voor zijn Doctor Chiropractor leden en mag op geen enkele manier worden gekopieerd of gedupliceerd, ook niet door afdrukken of op elektronische wijze, niet tegen betaling maar ook niet gratis, zonder de voorafgaandelijke schriftelijke toelating van Blogging Chiros, LLC.

tennis elleboog

Hoe chiropractie kan helpen bij een tennisarm

Hoe chiropractie kan helpen bij een tennisarm (tenniselleboog)

Zelfs als je nog nooit een voet op een tennisbaan hebt gezet kan het zijn dat je last van een tennisarm krijgt. Het ontstaat langs een van de spieren die de beweegbaarheid van de pols regelt en is een pijnlijke aandoening die weken of zelfs maanden kan aanhouden.

Voorheen kwam de tennisarm (tenniselleboog) voornamelijk voor bij tennissers, vandaar dan ook de term. Tegenwoordig wordt een tennissarm vaak veroorzaakt door herhaaldelijk terugkerende bewegingen met de pols, hand of vingers op werk.

Een tennisarm is te herkennen aan meerdere symptomen. Pijn ontstaat aan de buitenkant van de elleboog, een klein eindje onder het voelbare botje.

Er kan ook pijn ontstaan wanneer je probeert je hand en vingers helemaal uit te strekken totdat het niet verder wil. Extreme zwakte in de pols is een ander symptoom.

Ze zeggen dat ik een tennisarm heb. Wat nu?

De diagnose tennisarm is vaak vrij gemakkelijk te stellen, wanneer je pijn in de zijkant vn je onderarm/elleboog ervaart wanneer je je pols achterover buigt met weerstand heb je een grote kans dat je last hebt van een tennisarm.

De passieve aanpak zoals rust nemen, koelen met ijs en een brace dragen zijn cruciale onderdelen om de tennisarm te helpen herstellen. Neem maatregelen om de bewegingen die pijn veroorzaken te minimaliseren. Regelmatig koelen helpt om pijn en ontsteking te verminderen.

Door je arm in een brace te doen ondersteun en stabiliseer je de arm om genezing te bevorderen. Deze oplossingen helpen goed bij het behandelen van de aandoening, vooral in het begin.

Actieve oplossingen bestaan uit stretchen en oefeningen om je arm sterker te maken. Heb je last van een tennisarm (tenniselleboog)? Begin met oefeningen zodra de pijn het toelaat.

Wanneer je rondloopt met een tennisarm kan het zijn dat je gebruik maakt van verscheidene medicijnen om de pijn en zwelling te verminderen. Pijnstillers die zonder recept verkrijgbaar zijn en steroïdeninjecties worden veel gebruikt om de klacht te behandelen. Uiteraard is dit alleen symptoom behandeling, waardoor het probleem vaak terugkeert wanneer de pijnstiller is uitgewerkt. Het nadeel van deze aanpak is dat men vaak ongemerkt over de grens gaat, waardoor je de blessure ongemerkt verergert.

Alternatieve oplossingen, zoals massage therapie en dry needling kunnen ook helpen bij een tennisarm, deze behandelmethoden zijn de laatste jaren in populariteit gestegen omdat ze effectief bleken. Massagetherapie en acupunctuur richten zich vooral op de verkrampte spieren rondom de elleboog en helpen deze ontspannen

Een andere aanpak die uitkomst biedt bij het verhelpen van een tennisarm is chiropractische zorg. Wanneer de wervelkolom uit balans staat, veroorzaakt dit abnormale zenuwcommunicatie naar het lichaam, waardoor onder andere een tennisarm kan ontstaan. Chiropractische zorg bestaat uit het corrigeren van de wervelkolom, waardoor het zenuwstelsel beter kan communiceren met het lichaam, zodat herstel weer mogelijk is. Daarnaast kan het zijn dat de chiropractor er voor kiest om de elleboog te corrigeren zodat eventuele abnormale mechanica van het elleboog gewricht genormaliseerd kan worden.

Bij een klein deel van de gevallen is de enige oplossing om de tennisarm te herstellen een operatie. Dit wordt gezien als allerlaatste redmiddel wanneer alle andere behandelmethoden hebben gefaald.

Het beste is natuurlijk om te voorkomen dat je er last van krijgt. Zorg dat je stretcht voordat je begint met sporten, doe regelmatig spierversterkende oefeningen, zorg voor een goede houding tijdens het werk wissel je activiteiten tussen beide armen, gebruik het juiste materiaal bij fysieke inspanning en zorg ervoor dat je je armen niet te veel belast (dat geldt overigens voor je hele lichaam!).

Wanneer je een tennisarm hebt is het essentieel dat je weet welke behandelopties er zijn. Soms kan je herstel versnellen door meerdere behandelmethoden te combineren. Chiropractie zou in ieder geval onderdeel moeten zijn van het herstelproces, het helpt de pijn te verlichten en bied een niet-medicinale aanpak om het lichaam als geheel te behandelen.

hardlopen

Hoe chiropractie kan helpen optimaal te presteren bij hardlopen

Hoe chiropractie kan helpen optimaal te presteren bij hardlopen

Stap. Auw. Stap. Auw. Stap. Auw.

Hardlopen is één van de meest populaire vormen van sport en het heeft veel voordelen. Je kunt het overal doen, het versterkt je onderlichaam en het verbrandt veel calorieën. Helaas kan hardlopen op een harde ondergrond kan met de tijd resulteren in blessures aan knieën, enkels en heupen

Of je nu een paar kilometer per week hardloopt om extra kilo’s kwijt te raken of je rent meerdere marathons per jaar, jammer genoeg is er een kans dat je vroeg of laat geblesseerd raakt.

 

De eerste stap naar herstel wanneer je jezelf bezeert is je lichaam de tijd geven om te helen. Er zijn verschillende manieren om van hardloopblessures te herstellen. Toch is één van de beste manieren voor een hardloper om een blessure te behandelen een bezoekje aan de chiropractor.

Wanneer je een hardloopblessure hebt en je denkt dat een chiropractor je kan helpen te herstellen en de pijn te verminderen, dan heb je gelijk. Hier zijn vier belangrijke dingen die je moet weten over chiropractors en hoe hardlopers profijt hebben van chiropractische zorg:

Chiropractoren behandelen meer dan alleen de nek en rug

Het is een misvatting dat chiropractoren zich alleen richten op het verlichten van nek en rug klachten. Het gehele lichaam heeft voordeel bij chiropractische zorg, bijvoorbeeld een knie, de American Chiropractic  Association (ACA) geeft aan dat kniepijn de meest voorkomende hardloopblessure is.

Chiropractie zorgt voor sneller herstel bij blessures

Chiropractoren zijn vaak in staat om door hardlopen veroorzaakte blessures op de volgende manieren te verhelpen. Het verbeteren van de stand van de wervelkolom zorgt voor een betere en gelijkmatigere belasting van de heup-, knie-, enkel- en voet gewrichten. Daarnaast zorgt de verbeterde stand van de wervelkolom voor een verminderde zenuwstoring, waardoor spieren en gewrichten ook beter belast worden. Door de genormaliseerde belasting, kunnen de spieren en gewrichten weer beter herstellen, wat leidt tot pijnverlichting bij enkel-, knie- en heupblessures.

Chiropractie verkleint het risico op herhaling van de blessure

Een veelvoorkomende reden dat hardlopers geblesseerd raken is omdat hun lichaam een “dreun” heeft gekregen. Omdat een chiropractor het lichaam als een geheel ziet, werken ze vaak samen met hardlopers om de kans op herhaling van blessures of nieuwe blessures te verkleinen. Door te controleren of het lichaam in balans staat en goed functioneert en waar nodig te corrigeren, kan een chiropractor hardlopers helpen de looproutine weer op te pakken en maximaal te presteren.

Chiropractie helpt pro atleten optimaal te presteren.

Een van de bekendste hardlopers die jarenlang van chiropractische zorg gebruik maakt is de snelste man ter wereld, sprinter Usain Bolt, deze vertelde dat hij in het verleden een slag in zijn wervelkolom had, maar dat hij met behulp van chiropractische zorg in staat was om gouden medailles te winnen.

 

Hardlopen is een goede vorm van lichaamsbeweging en ontspanning, veel mensen doen het jaren zonder geblesseerd te raken. Het is belangrijk om van te voren stappen te ondernemen om het risico op blessures zo klein mogelijk te houden. Dit houdt in; het kiezen van de juiste schoenen en deze tijdig vervangen, voorafgaand aan het loopje een goede warming up en goed stretchen en overbelasting voorkomen. Ondanks deze voorbereidingen is een goede stand en functie van je wervelkolom van essentieel belang om blessures te voorkomen en er zo snel mogelijk van te herstellen.

Voel je iets draaien, ploppen of kraken tijdens je ochtendloopje of halve marathon, heb je een blessure, of wil je optimaal presteren? Weet dan dat chiropractie je beste optie is. Je hoeft alleen maar de telefoon te pakken en ons te bellen!

Dit artikel is auteursrechtelijk beschermd door Blogging Chiros LLC voor zijn Doctor Chiropractor leden en mag op geen enkele manier worden gekopieerd of gedupliceerd, ook niet door afdrukken of op elektronische wijze, niet tegen betaling maar ook niet gratis, zonder de voorafgaandelijke schriftelijke toelating van Blogging Chiros, LLC.

3 Verschillen tussen verstuikingen en verrekkingen; Hoe chiropractie kan helpen

3 Verschillen tussen verstuikingen en verrekkingen; Hoe chiropractie kan helpen

Als ervaren chiropractors willen we graag alle vragen beantwoorden die we van onze patiënten ontvangen. Een veel voorkomende vraag is; wat is het verschil tussen een verstuiking en een verrekking? Beide zijn blessures van het bewegingsapparaat die veel voorkomen en mensen vaak door elkaar halen. We zullen proberen dit uit te leggen om verwarring tegen te gaan.

Laten we eens kijken naar de drie verschillen tussen verstuiking en verrekking.

1. Verstuikingen en verrekkingen plagen verschillende lichaamsdelen

Volgens de National Institute of Arthritis and Musculoskeletal and Skin Diseases noemen we het een verstuiking als het een uitrekking of scheurtje in een gewrichtsband is die voor de stabiliteit zorgt. We noemen het een verrekking als er een uitrekking of scheurtje ontstaat in de aanhechting van de spier of pees.

2. Verstuikingen en verrekkingen hebben over het algemeen een verschillende oorzaak

Vallen of (te ver) de verkeerde kant op buigen zorgen meestal voor een verstuiking, deze beweging zorgt voor een onnatuurlijke positie van het gewricht, hierdoor kan de gewrichtsband uitrekken of scheuren. Een enkel verdraaien, van de trap vallen of jezelf opvangen met je handen wanneer je valt kunnen zorgen voor een verstuiking.

Een verrekking ontstaat door overbelasting of letsel, en herhaalde bewegingen. Iets optillen wat te zwaar is, een sportroutine die te inspannend is of andere herhaalde bewegingen tijdens sporten of werken zijn manieren om een verrekking op te lopen.

3. Verstuikingen en verrekkingen ontstaan meestal in verschillende lichaamsdelen

Verstuikingen ontstaan in lichaamsdelen die letsel oplopen wanneer je valt of een plotselinge draai maakt. Volgens de U.S. National Library of Medicine zijn er jaarlijks in de V.S. alleen al rond de 2 miljoen verstuikte enkels gemeld.

Enkels, polsen, knieën en vingers zijn de lichaamsdelen waar de meeste verstuikingen plaatsvinden. Verrekkingen vinden we juist meer in gebieden als de rug, schouder en hamstring omdat die gebieden gevoelig zijn voor overbelasting en herhaalde bewegingen.

Hoewel verstuikingen en verrekkingen verschillende blessures zijn hebben ze ook overeenkomsten. Dat is waarom mensen ze waarschijnlijk vaak door elkaar halen.

Laten we een paar overeenkomsten bespreken

Ze hebben een aantal dezelfde symptomen. Beide blessures zorgen voor pijn, zwelling en beperkte bewegingsvrijheid. De pijn kan matig of intens aanwezig zijn, afhankelijk van de ernst van de blessure. Voor zowel een verstuiking als een verrekking helpt een ice pack of het omhooghouden van het geblesseerde lichaamsdeel.

Soms is een operatie nodig.De meeste verstuikingen en verrekkingen helen met de tijd vanzelf weer, maar wanneer de scheur te groot is kan er een operatie nodig zijn om die te herstellen. Bij beide blessures is het belangrijk om een arts te bezoeken als een persoon last houdt van pijn en zwelling en beperkte bewegingsvrijheid in het gewricht.

Beide kunnen baat hebben bij chiropractie.; Chiropractors kunnen wonderen verrichten voor nek- en rugklachten, maar chiropractie kan ook helpen om de impact van een verstuiking of verrekking te beperken.

Je hebt dubbel voordeel als je een chiropractor bezoekt voor verstuikingen of verrekkingen. De behandeling helpt de geblesseerde lichaamsdelen te herstellen en versterkt de gebieden rondom de blessure om herhaling te voorkomen.

Verstuikingen en verrekkingen kunnen er voor zorgen dat iemand een bepaalde activiteit niet meer kan uitoefenen. Het maakt niet uit of iemand topsporter is of graag in de tuin werkt, het is belangrijk om blessures te voorkomen.

Zorg ervoor dat je altijd voldoende stretchoefeningen doet en vermijd overbelasting om verrekkingen te voorkomen. Neem de moeite om je aan daarvoor bestemde looppaden, bruggen en trappen te houden om het risico op vallen en onverwachte bewegingen te verkleinen.

Wanneer je een verstuiking of verrekking hebt opgelopen, neem dan contact met ons op om een afspraak te maken. We hebben uitgebreide ervaring met patiënten die verstuikingen of verrekkingen hebben.

Dit artikel is auteursrechtelijk beschermd door Blogging Chiros LLC voor zijn Doctor Chiropractor leden en mag op geen enkele manier worden gekopieerd of gedupliceerd, ook niet door afdrukken of op elektronische wijze, niet tegen betaling maar ook niet gratis, zonder de voorafgaandelijke schriftelijke toelating van Blogging Chiros, LLC.