Nek-, schouder en arm klachten komen steeds vaker voor en kunnen je plezier op werk, tijdens het studeren, je nachtrust en je hobbies enorm verstoren, wat enorm vervelend kan zijn. Vandaar dat we 5 slimme tips hebben opgesteld om je te helpen nek, schouder en arm klachten te helpen oplossen.

1: Zit, sta en loop rechtop!

Houding is een belangrijke oorzaak voor nek-, schouder- en arm klachten. Veel mensen beseffen zich niet dat schouder, arm- elleboog en polsklachten vaak veroorzaakt worden vanuit de nek, aangezien de zenuwen vanuit de nek en de bovenste borstwervels hier naar toe lopen. Vandaar dat een goede houding belangrijk is in het oplossen en voorkomen van nek schouder en arm klachten. Belangrijk is om zo veel mogelijk je schouders op gelijke hoogte te houden en je oor boven je schouders te houden, dit geldt zowel wanneer je zit, staat en loopt!

2: Slaap op je rug of op je zij.

Wanneer je een lange tijd op je buik ligt, wordt je nek in een maximale rotatie geforceerd. Gebeurt dit kortdurend en eenmalig, dan hoeft dit geen probleem te zijn. Maar wanneer dit regelmatig en langdurig gebeurt zal dit de stand en functie van je wervelkolom verstoren en vaak rotatie van het hoofd naar de andere kant verminderen. Vroeger of later kan dit eraan bijdragen dat de wervels uit balans komen te staan, de spieren verkrampen en de zenuwen geïrriteerd raken. vandaar dat het belangrijk is om op je zij of op je rug te slapen met een goede ondersteuning van de nek en het hoofd. Slaap je op je zij, zorg er dan voor dat je hoofd en nek in het verlengde van je bovenrug liggen, terwijl, wanneer je op je rug slaapt, je vooral je nek ondersteunt en niet teveel steun onder je hoofd hebt.

3: Pas op… een tas!

Tassen zijn geweldige uitvindingen en worden vaak ook steeds mooier. Het handige van een tas is uiteraard dat je er meerdere dingen in mee kan nemen en deze over je schouder(s) kan dragen, zodat je de spullen niet los in je hand hoeft vast te houden. Desondanks veroorzaken tassen ook de nodige blessures. Dit heeft meestal te maken met het verkeerde gebruik van de tas wat leidt tot eenzijdige belasting van de nek en schouders. Draag daarom een tas, zoveel mogelijk over beide schouders en zo dicht mogelijk tegen het lichaam, wanneer dit niet mogelijk is, draag dan de tas ombeurten over elke schouder. Een andere belangrijke tip is natuurlijk: Neem niet teveel mee!

4: Ga goed om met stress.

Stress heeft een effect op je houding en je spierspanning, wat op zijn beurt dus weer nek-, schouder- en arm klachten kan veroorzaken. Het is dan ook belangrijk om een goede effectieve manier te vinden om op een gezonde manier om te gaan met stress die je ondervindt. Denk hierbij aan bidden, meditatie, ademhalingsoefeningen, een gezonde (bos-) wandeling, mocht dit niet helpen dan zijn er uiteraard verschillende therapieën die je kunnen helpen met het verminderen van stress.

5: Verminder de verstoorde zenuwfunctie met chiropractie!

Wanneer de stand en functie van de wervels verstoord worden, zal dit het zenuwstelsel verstoren. Dit heet een wervelsubluxatie. Chiropractoren zijn erin gespecialiseerd deze wervelsubluxaties op te sporen en te corrigeren en zo bij te dragen aan het verlichten van nek- schouder en armklachten. Binnen onze praktijk werken we actief aan het verbeteren van je houding, daarnaast heeft onderzoek aangetoond dat ongeveer 40% van de chiropractische cliënten gebruik maken van chiropractie om stress gerelateerde klachten te helpen verminderen. Chiropractie blijkt daarom zowel een veilig en effectief alternatief om de oorzaak van nek-, schouder- en arm klachten te helpen oplossen.

Wil je nog meer tips in het oplossen van nek- schouder en armklachten, klik dan hier zodat je ons ebook kan downloaden