8 stappen naar een beter werkend immuun systeem

Het najaar is alweer begonnen en we zien en horen steeds meer mensen om ons heen die een griep of verkoudheid (of zelfs corona) oplopen.

Virussen zijn te vergelijken met muggen, muggen gedijen goed bij stilstaand water, zoals een moeras. In de huidige medische aanpak wordt er vooral gekeken naar hoe je de muggen kan ombrengen, wat in acute situaties wellicht een goed idee is, maar we moeten niet vergeten dat muggen niet het moeras creëren, maar het moeras dus een ideale leefomgeving is voor muggen. De beste manier om muggen dan ook tegen te gaan is door ervoor te zorgen dat het moeras gedempt wordt, zodat de muggen geen kans hebben om te overleven of zich voort te planten. Hetzelfde geldt voor je immuunsysteem, je moet niet een voedingsbodem creëren waarin verkeerde virussen en bacteriën goed gedijen, maar juist kijken hoe je een sterk immuunsysteem opbouwt zodat je zo weinig kans hebt om ziek te worden.

Bij Chiropractie4Life is ons motto: voorkomen is beter dan genezen, vandaar dat we een lijst met 8 actiesteppen opgesteld hebben welke je kunnen helpen je immuunsysteem optimaal in vorm te komen:

1. Zorg ervoor dat je voldoende vitamine C (1-2 gram per dag bij volwassenen), Zink (plusminus 30mg zink (niet meer dan 40 mg) per dag)  D3 (tussen de 1000 en 4000 IE afhankelijk van bloedwaarden) binnen krijgt, van beiden is bekend dat ze essentieel zijn voor een optimale werking van je immuunsysteem.

2. Zorg voor voldoende nachtrust, een tekort aan nachtrust verzwakt het immuunsysteem.

3. Drink voldoende water en verminder de suikerinname, aangezien bacteria en virussen het goed doen op suikers. Een koolhydraatarm voedingspatroon in combinatie met intermittent vasten is vaak een slimme keus voor een voedingspatroon. Ook is het belangrijk om stoffen die je immuunsysteem onderdrukken zo veel mogelijk te laten staan, denk hierbij vooral aan koffie en alcohol.

4. Doe regelmatig ademhalingsoefeningen, dit verbeterd de zuurstof/CO2 balans in het bloed en helpt het zenuwstelsel tot rust komen. De beste ademhalingsoefeningen die je hiervoor kan doen zijn natuurlijk die van Wim Hoff, ook wel genaamd ‘The Iceman’, die heeft laten zien met behulp van zijn ademhalingstechnieken de werking van het immuunsysteem te kunnen verbeteren. Wil je helemaal hardcore gaan, doe dan ook het koud afdouchen om je immuunsysteem en je circulatie een extra boost te geven. Je kan deze app gratis downloaden in de appstore of playstore via onderstaande links, waarbij je de guided breathing 5 keer kan uitproberen voordat je pas hoeft te betalen.

Klik hier voor de Apple App store link. 

Klik hier voor de Google Play Store link.

5. Beweeg minimaal 30 minuten per dag voor een goede doorbloeding en zuurstofgehalte, een goede doorbloeding en goede conditie is essentieel voor een goed afweersysteem. Voor beweging geldt ook dat teveel ervan ook weer negatieve gevolgen kan hebben als je lichaam uitgeput raakt.

6. Neem vlierbessensap / extract indien beschikbaar, dit bevat veel vitaminen en andere stoffen welke belangrijk zijn voor je immuunsysteem.

7. Probeer goed om te leren gaan met stress en problemen te relativeren,laat je niet bang maken voor het volgende virus dat langs komt, omdat stress het immuunsysteem verzwakt en ook het beoordelingsvermogen en de besluitvorming negatief kan beïnvloeden

8. Zorg ervoor dat je onder chiropractische zorg bent, aangezien je zenuwstelsel ook je immuunsysteem aanstuurt. Wanneer je wervelkolom niet goed functioneert kan dit het functioneren vaan het zenuwstelsel negatief beïnvloeden, waardoor deze in een staat van stress gaat verkeren. Bruce Lipton, een bekend onderzoeker en auteur, zegt vaak dat een cel niet tegelijkertijd in afweer en in groei kan zijn, dit betekent dan ook dat wanneer je zenuwstelsel in een staat van stress verkeert (en dus je hele lichaam) dit de werking van je immuunsysteem kan remmen, waardoor je eerder ziek wordt. Dat samen met de conclusie van de bekende neurofysioloog Ian Korr, die beschreef dat een abnormale werking van de wervelkolom resulteerde in een verhoging van het stressniveau van het autonome deel van het zenuwstelsel, resulteert in de logische conclusie dat een abnormale stand en functie van de wervelkolom uiteindelijk leidt tot een verminderde werking van het immuunsysteem. Er is zelfs een compleet veld van medisch onderzoek waarin het verband tussen het zenuwstelsel en het immuunsysteem onderzocht wordt, dit heet neuroimmunologie.

Wat te doen wanneer je alsnog ziek wordt?

Uiteraard kan je alsnog ziek worden, ondanks je gezonde levensstijl, het is dan slim om iets achter de hand te hebben om zo snel mogelijk te kunnen herstellen, bij luchtwegvirussen raad ik dan ook gebufferde vitamine C van Vitakruid aan.