Rugklachten zijn uitermate vervelend en kunnen je tijdens allerlei dagelijkse bezigheden, het sporten en zelfs je nachtrust ernstig dwars zitten. Je houding kan een grote rol spelen in het ontstaan en behouden van rugklachten. Zeker in deze corona tijd, waarin velen thuiswerken, is het belangrijk om op je werk-houding te letten zodat je geen rugklachten ontwikkelt. Vandaar in dit artikel informatie waarom een goede houding belangrijk is en enkele tips hoe je houding te helpen verbeteren.

Er zijn zo veel ‘feiten’ die rugklachten (spit, ischias en hernia) omringen. Maar dit is een FEIT … jij en ik zijn niet ontworpen om (langdurig) te zitten en dat zeker niet in een verkeerde houding! Het gaat in tegen elke fundamentele regel van de manier waarop wij als mens oorspronkelijk zijn ontwikkeld. Het eerste probleem is dat wanneer je gaat zitten, je houdingsspieren deze houding maximaal ongeveer 30 minuten kunnen vasthouden. Daarnaast ontstaat er tijdens zitten ongeveer 40% meer druk in je tussenwervelschijven dan wanneer je rechtop  staat. 

Voor degenen van ons die er van houden onderuit, voorover gebogen, of met de benen over elkaar gaan zitten is het belangrijk je te realiseren dat bij een slechte, zittende houding dit toeneemt tot 85%! Daarnaast veroorzaakt een (verkeerde) zittende houding dat de spieren in je rug (de zogenaamde kernspieren) die zijn ontworpen om jouw rug te beschermen, gewoonweg hun werk niet meer goed kunnen uitvoeren. Dit zal onvermijdelijk vroeger of later pijn, stijfheid en een verkeerde houding en schade aan je wervelkolom opleveren. 

Wat zijn dan belangrijke dingen om tijdens het werken thuis op te letten:

  1. Zorg voor een goed bureau en goed instelbare bureaustoel waar je rechtop kan (en gaat) zitten.
  2. Zorg voor een verhoogd beeldscherm of een laptopverhoger.
  3. Zorg voor een los toetsenbord of muis.
  4. Zorg eventueel voor een computerbril.
  5. Neem om de 45 minuten intensief computerwerk even een houdingsbreak, waarbij je jezelf goed uitrekt en even 5 minuten een heel andere houding aanneemt.
  6. Maak tijdens je lunchpauze een lekkere wandeling, of neem een iets langere break en ga bijvoorbeeld lekker sporten.
  7. Let erop dat je niet met je benen gekruist onder je bureaustoel, met je benen naar één kant, of over elkaar gaat zitten.

Hopelijk zijn bovenstaande tips nuttig om je deze periode door te komen. heb je vragen, stel deze dan gerust tijdens je eerstvolgende bezoek aan onze praktijk.